חשיבותו של טקס שינה

חשיבותו של טקס שינה | שירלי וסרמן- לנץ

רבות דובר על טקס השינה. משיחותיי עם הורים, לכל אחד/ת קיימת הפרשנות האישית שלו/ה למונח "טקס שינה".

מהו "טקס השינה" ומדוע הוא כל כך חשוב?
  • ראשית, טקס השינה מסייע לתינוק/ פעוט להפריד בין היום ללילה.
    הוא עוזר לתינוק להיפרד מהיום שעבר, ולהיכנס לשינה טובה, עמוקה ורצופה בצורה נינוחה יותר.
  • טקס השינה הוא בעל חשיבות מכרעת על אופי ההירדמות והשינה של הילד.
  • הוא נחוץ לילדים על מנת להעניק להם תחושת ביטחון ולאותת להם שהשינה מתקרבת.
  • שינה טובה מתחילה בהירדמות טובה, שמקורה בפרידה נכונה מההורה לאחר טקס השינה.
  • טקס שינה חייב להיות חלק משגרת הערב. הוא מאפשר תיאום ציפיות וידיעה בנוגע להמשך הערב (הולכים לישון) ומקנה לילד ביטחון.
  • לטקס שינה אין גיל. אתם מוזמנים לעשות אותו עד שהילדים ירצו להפסיק, כי הם גדולים מידי.

זהו זמן האיכות האחרון שלכם עם ילדיכם לאותו היום. זה הזמן בו ילדיכם יפתחו בפניכם ויספרו לכם באמת מה עבר עליהם באותו יום.
מבטיחה לכם שזהו זמן קסום ויקר ערך.

כיצד נבצע אותו?

שגרת היום ושגרת הערב חייבת להיות קבועה. סדר הפעולות חייב להיות קבוע.

שגרת הערב:

1. ארוחת הערב (הנקה/ בקבוק/ אוכל מוצק) תיעשה בסלון, כאשר הוא מואר.

2. מקלחת. הסיבה לכך שקודם נאכיל ולאחר מכן נקלח את הילד, היא במטרה להפריד בין אוכל לשינה ולמנוע בכך את האוכל כגורם תלות לשינה.

3. נעבור לחדר השינה של הילד ונלביש אותו (אפשר כמובן לעשות עיסוי לפני כן). אתם תבחינו כי הוא הרבה יותר נינוח מאחר והוא לא רעב.

כעת, למטרה לשמה התכנסנו – טקס השינה!

4. נעמעם את האורות על מנת ליצור אווירת שינה.

5. נניח את הילד במיטה (או אפילו עליכם) ונקרא סיפור/ נשיר שיר או כל דבר שעולה בדעתכם, במטרה "להוריד" את האנרגיות ולהשרות אווירה רגועה, שאחריה יגיע זמן השינה.

המלצתי היא לקרוא ספרים (גם מגיל 6 חודשים). אפשר לבחון את התפתחותו של הילד בכך שהוא משתתף, מציין את סיומות המילים ובהמשך אף מדקלם את הספר בע"פ.

* חשוב מאוד לא להכניס זמן טלוויזיה או משחק לטקס השינה על מנת לא לעורר את הילד.
המסר שאנו רוצים להעביר לילד הוא: "מתוקי, עכשיו הולכים לישון".
* לגבי ערבים יוצאים מן הכלל כמו ארוחות ערב משפחתיות/ חגים/ אירועים, ההמלצה שלי היא ליהנות ולכייף! זה לא יהרוס לכם את השיגרה.

מתי מתחילים את טקס השינה?

זמן ההשכבה לשינה היא בין השעות 18:30-20:30 -תלוי גיל ותלוי עייפות הילד.

ברגע שהילד מראה סימני עייפות, חשוב להשכיב אותו לישון על מנת להקל על משך ההרדמה והשינה הטובה שלו.

לדוגמא: אם אתם יודעים ששעת השינה הקבועה של הילד היא בשעה 19:00, אמליץ לכם להתחיל את שגרת הערב בסביבות השעה 18:00-18:30, על מנת שיהיה מספיק זמן להאכיל, לקלח ולבצע את טקס השינה.

* את טקס השינה אפשר לעשות גם במהלך שנות היום על מנת להקל על ההרדמה. כמו כן כדאי לבצע טקס שינה שונה במהלך היום מטקס השינה בלילה- על מנת לא ליצור בילבול.

שתפו את המאמר עם חברים

שירלי וסרמן-לנץ | מדריכת הורים, יועצת שינה וגמילה מחיתולים