כיצד להתמודד עם התקפי זעם (טנטרומים) אצל ילדים?

תקפי זעם אצל ילדים הם אתגר משמעותי להורים. גלו במאמר המקיף שלי את הסיבות להתקפים, טעויות נפוצות בהתמודדות, וטיפים מעשיים שיעזרו לכם להתמודד בצורה חיובית ומועילה.

התקפי זעם אצל ילדים הם אחד מהאתגרים הגדולים ביותר שהורים מתמודדים איתם ביום-יום.
התקפים אלו יכולים להתרחש בכל מקום ובכל זמן – בבית, בגן הילדים, בקניון ואפילו באמצע ארוחת ערב משפחתית. זה לא רק מתסכל, אלא גם מציב את ההורים במצב שבו הם צריכים להגיב במהירות ובצורה הנכונה, מה שלא תמיד פשוט.

הורים שמגיעים אלי לקליניקה מספרים לי שהתקפי הזעם גורמים להם להרגיש חסרי אונים ולעיתים גם מובכים.
"למה הילד שלי מתנהג ככה? מה אני עושה לא נכון?" – אלו שאלות שחוזרות על עצמן. חשוב שתדעו – התקפי זעם, הידועים גם כטנטרומים, הם תופעה שכיחה ונורמלית לגמרי בילדות, ומדובר בחלק בלתי נפרד מהתפתחותם של הילדים.

ילדים צעירים, במיוחד בגיל הרך, מתקשים להביע את רגשותיהם בצורה מילולית.
כשהם מרגישים תסכול, כעס או עייפות, הם עלולים לבטא את רגשותיהם באמצעות התקפי זעם. פעמים רבות מדובר בניסיון להשיג שליטה על עצמם או לקבל תשומת לב מההורים. למרות שהם מתסכלים ומאתגרים, התקפי זעם הם הזדמנות להורים ללמד את ילדיהם כיצד להתמודד עם רגשותיהם, תסכולם וכיצד להתגבר ולהתקדם הלאה.

הבנת הסיבות להתקפי הזעם ודרכי ההתמודדות הנכונות עם התופעה הן המפתח להפחתת מספרם ולהענקת תחושת ביטחון ושלווה לילד ולהורים.
במאמר הזה נבחן את הסיבות להתקפי זעם, ונסקור טעויות נפוצות בהתמודדות עימן, וכמובן נציע דרכים יעילות וטיפים מעשיים שיעזרו לכם להתמודד עם התקפי הזעם של ילדיכם בצורה חיובית ומועילה.

מדוע מתרחשים התקפי זעם?

התקפי זעם מתרחשים כאשר ילדים חווים תסכול רב שהם מתקשים להביע במילים. הסיבות לכך יכולות להיות כאשר הילד לא מקבל את מבוקשו (קיים פער בין המצוי לרצוי), אי נוחות, רעב, עייפות ועוד.
טנטרומים אלו הם חלק מההתפתחות התקינה של הילדים, והם עוזרים להם ללמוד כיצד לווסת את רגשותיהם. בגיל הרך, ילדים מתקשים להביע את רגשותיהם במילים, ולכן כאשר הם מתוסכלים או כועסים, הם עלולים להתפרץ בזעם.

מהן הטעויות הנפוצות בהתמודדות עם התקפי זעם של ילדים?

  1. הסבר מפורט והגיוני (גם אם הטון רגוע) כאשר הילד לא פנוי כלל להקשבה
    חישבו על עצמכם- כשאתם עצבניים, האם יש לכם סבלנות להקשיב למישהו שמסביר לכם מדוע התנהגתם לא בסדר?
  2. שליחת הילד לחדר
    "אתה רוצה לבכות? אתה רוצה לצעוק? לא כאן, לך לחדר שלך".המסר שמועבר לילד, הוא שאין לו מקום להביע רגשות שליליים מול ההורים וכך לומד בעצם להסתיר את הרגשות הללו ולא לשתף אותן עם ההורים.
  3. צעקות ועונשים
    כאשר הילד צועק ובוכה ואנו מגיבים אליו בצעקות ועונשים, זה רק יסלים את הסיטואציה. כאשר מישהו צועק עלינו, אנו נצעק חזק יותר כתגובה. כך בדיוק יקרה לנו מול הילדים שלנו.
  4. מתן פרסים כדי להפסיק את ההתקף
    עלול ללמד את הילד שבאמצעות טנטרום הוא ישיג את מה שהוא רוצה.
  5. היעדר עקביות בתגובות
    חוסר עקביות יכול לבלבל את הילד ולגרום לו להמשיך בהתנהגות שלילית, מאחר והוא לא יודע לצפות את תגובת ההורה.

כיצד נכון להגיב להתקפי זעם אצל ילדים?

  1. לתת מקום ולגיטימציה לרגשות של הילד.ה
    זכרו שאכזבה ותסכול הם רגשות שגם אנו חווים והם חלק מקשת רגשות רחבה.
    לאפשר לו להיות היכן שירצה במרחב הביתי.
  2. לבדוק מולו אם הוא מעוניין בקרבתי או במגע שלי
    במידה והוא לא מעוניין, יש להיות קשובים אליו ולכבד את רצונו. חשוב להישאר במרחק קשר עין ולא "להיעלם" ולאפשר לו להוציא את הכעס והתסכול ללא תגובה שלנו.
  3. ננסה לתקשר עימו באמצעות מס' שאלות
    נשאל האם מעוניין בכוס מים?מוצץ (במידה ומשתמש)? חפץ מעבר (במידה ויש לו)? חיבוק?
    במידה ויתנגד, נזכיר לו ש"אנחנו כאן לחיבוק ברגע שתרצה", נמשיך לשבת לידו בשקט ונשאל שוב לאחר מס' דקות.  

כיצד נכון להגיב להתקף זעם אצל הילד במקום ציבורי?

במקומות ציבוריים, חשוב להישאר רגועים ולהגיב באותה דרך כמו בבית. אם הילד מסכן את עצמו או אחרים, כדאי להעביר אותו למקום בטוח. אפשר לתת לו להירגע ולאחר מכן להסביר לו את הסיטואציה בצורה ברורה ומכבדת.

כיצד ניתן לצמצם התקפי זעם אצל ילדים?

  1. שמירה על שגרה יומית קבועה ותיאום ציפיות
    ילדים זקוקים ליציבות ולידיעה מה צפוי לקרות. הכנה מראש גורמת לילד לתחושת ביטחון והרגשת שליטה.
    הגדרת סדר פעולות קבוע (בבוקר ובערב) מקנה הרגשת ביטחון ושליטה לילד.
  2. הגדרה ושמירה על גבולות
    כשאתם אומרים "לא" זה נשאר לא. חייבת להיות עקביות על מנת להעביר את המסר בצורה חד משמעית.
  3. מתן אפשרות בחירה לילד.ה
    לאפשר בין 2-3 בחירות מתוך הגבול שאתם מציבים והאפשרויות שאתם בוחרים בכל דבר: בגדים, נעליים, אוכל, סדר פעולות וכו'.
  4. חיזוקים חיוביים
    עודדו את הילד על התנהגות טובה ועל הדרך ללא תלות בתוצאה, על מנת שיבין שהוא בדרך הנכונה.
    "ראיתי שהיה לך קשה, אבל ראיתי שהצלחת / התגברת על הקושי / התמודדת עם הקושי..".

סיכום

התקפי זעם הם חלק טבעי מהתפתחותו של הילד. עם הכלים והידע הנכונים, תוכלו להתמודד איתם בצורה חיובית ומועילה, וללמד את ילדכם כיצד להביע את רגשותיו ולהתמודד איתן בצורה בונה ובריאה.
על ידי הבנה של הסיבות להתפרצויות, הימנעות מטעויות נפוצות, ותגובה נכונה ומושכלת להתקפים, תוכלו להפחית את מספר הטנטרומים ולהעניק לילדכם כלים חשובים להתמודדות עם רגשותיהם בצורה יעילה ובריאה.

שתפו את המאמר עם חברים

שירלי וסרמן-לנץ | מדריכת הורים, יועצת שינה וגמילה מחיתולים